Användarvillkor och dataskydd

Tjänsten toimintakykyarvio.fi förvaltas av Valteri. Tjänsten har utvecklats i samband med projektet Tervareitti som finansieras av Europeiska socialfonden. Syftet med bedömning av funktionsförmågan är att stödja lärandet och skolgången. Med hjälp av bedömningen fås tilläggsinformation om elevens funktionsförmåga. Beskrivningen av funktionsförmågan, som sammanställs genom yrkesövergripande samarbete, synliggör de styrkor och utmaningar som eleven har med tanke på sin funktionsförmåga och som påverkar skolgången och planeringen av den egna lärstigen i elevhandledningen. Beaktandet av elevens individuella utgångspunkter och funktionsförmåga inom olika kunskapsområden ökar kännedomen om eleven hos olika aktörer inom skolan och stödjer elevens egen självkännedom. Det yrkesövergripande samarbetet föder också en gemensam syn på funktionsförmågan, vilken även kan utnyttjas i de pedagogiska dokument som krävs enligt lag och i planeringen av stödet. Beskrivningen av funktionsförmågan som fås med hjälp av tjänsten kan användas som stöd för elevhandledningen på alla tre nivåer i trestegsstödet.

Samtycke

Upprättande av en bedömning av funktionsförmågan är frivilligt. För upprättande av en bedömning av funktionsförmågan begärs elevens och vårdnadshavarens samtycke. I bedömningen av funktionsförmågan deltar utöver eleven och vårdnadshavaren också andra aktörer som deltar i elevens vardag och känner till elevens funktionsförmåga, till exempel elevhandledaren, läraren och eventuella andra yrkesutbildade personer som är nämnad i samtycke formen.

Insamling av uppgifter

Bedömningen av funktionsförmågan verkställs av någon inom undervisningspersonalen, till exempel elevens handledare, speciallärare eller lärare. För inloggning i bedömningen av funktionsförmågan behövs ett användarnamn. När samtycke getts registrerar sig verkställaren av bedömningen av funktionsförmågan i tjänsten www.toimintakykyarvio.fi. Vid registrering till tjänsten godkänner användaren användarvillkoren och dataskyddet enligt detta dokument. Tjänstens administratör kan lägga till och ta bort användare från tjänsten och se registrerade användares e-postadresser. När användaren har valt eleven och hens vårdnadshavare samt de yrkesutbildade personer som ska delta i bedömningen av elevens funktionsförmåga, skickar hen en länk till bedömningen till bedömarnas e-postadress. Bedömningen av funktionsförmågan fylls i via webbadressen som skickas via e-post. Webbadressen går direkt till bedömningen av funktionsförmågan för eleven i fråga. Via tjänsten skickas inga personuppgifter. Identifikationsuppgifter om eleven ska inte heller nedtecknas i bedömningen. De som svarar på bedömningen har inte tillgång till de andra deltagarnas bedömningar. Beskrivningen av funktionsförmågan består av bedömningar gjorda av eleven, hens vårdnadshavare och medverkande yrkesutbildade personer. Den sammanställda beskrivningen av funktionsförmågan syns endast för den som verkställt bedömningen av funktionsförmågan. De andra användarna har inte tillgång till den. Verkställaren av bedömningen av funktionsförmågan får ett e-postmeddelande när övriga medverkande har bedömt elevens funktionsförmåga. Verkställaren får en beskrivning av funktionsförmågan som sammanställts av alla medverkandes bedömningar. Verkställaren kan skriva ut och spara beskrivningen av funktionsförmågan som tjänsten sammanställt i sin egen skolas register. Eleven och vårdnadshavaren har rätt till insyn i beskrivningen av elevens funktionsförmågan. Verkställaren kan radera beskrivningen av funktionsförmågan från sitt eget konto. Systemet raderar bedömningen av funktionsförmågan efter 4 år, ifall bedömningen inte redan raderats av verkställaren. För att säkerställa informationssäkerheten har systemunderhållet separerats i noder och enkätdata förvaras på en separat MySQL-server som endast kan kommas åt från systemets intranät. Elevinformationen är anonym och endast verkställaren som skickar enkäten vet, vilken elev den aktuella enkäten gäller. E-postadresserna sparas inte i databasen och således kan man inte heller via dem dra slutsatser om personen som bedömningen gäller.

Sekretess och utlämnande av bedömningsinformation

De dokument som skrivs ut och lagras via tjänsten är konfidentiella och informationen i dem är endast tillgänglig för de lärare som undervisar den berörda eleven och andra personer som behöver informationen för sitt arbete. De kan få tillgång till informationen i den utsträckning de behöver göra det i sitt arbete.

Läropliktslag 23 § Tillgång till uppgifter: En i 11 och 12 § avsedd utbildningsanordnare eller i 14 § avsedd kommun som har handlednings- och tillsynsansvar för en läropliktig har trots sekretessbestämmelserna rätt att av en annan utbildningsanordnare eller kommun få de uppgifter om den läropliktiges ansökan till utbildning, antagning och mottagande av studieplats, inledande och avbrytande av studier och avbrytande av fullgörandet av läroplikten som är nödvändiga för att den utbildningsanordnare eller kommun som har handlednings- och tillsynsansvaret ska kunna fullgöra sina uppgifter enligt denna lag.

Utbildningsanordnaren har trots sekretessbestämmelserna rätt att av en annan utbildningsanordnare eller av den kommun som har handlednings- och tillsynsansvaret få de uppgifter om en studerandes läroplikt och tidigare studier och avbrytande av dem som är nödvändiga för att den utbildningsanordnaren ska kunna fullgöra sina uppgifter i anslutning till den avgiftsfria utbildning som avses i denna lag.

När en läropliktig övergår till en annan utbildningsanordnares utbildning ska den tidigare utbildningsanordnaren trots sekretessbestämmelserna utan dröjsmål lämna den nya utbildningsanordnaren de uppgifter som är nödvändiga för ordnandet av den läropliktigas utbildning. När utbildningsanordnaren gör en i 11 § 4 mom. eller 13 § 1 mom. avsedd anmälan om den läropliktige till boendekommunen, ska utbildningsanordnaren trots sekretessbestämmelserna till boendekommunen lämna de uppgifter som är nödvändiga för genomförandet av handlednings- och tillsynsansvaret enligt 14 § samt för anvisande av en studieplats. Motsvarande uppgifter ska lämnas också på begäran av den nya utbildningsanordnaren eller av boendekommunen. (8.7.2022/715)

Utöver vad som föreskrivs i 3 mom. har rektorn och en lärare som deltar i den läropliktiges undervisning rätt att i den utbildning som avses i 4 § trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för ordnandet av den läropliktiges utbildning av dem som deltar i studerandevårdsarbetet. Den som handhar handlednings- och tillsynsansvaret i fråga om läroplikten i den läropliktiges boendekommun har trots sekretessbestämmelserna rätt att av dem som deltar i studerandevårdsarbetet få de uppgifter som är nödvändiga för genomförandet av handlednings- och tillsynsansvaret enligt 14 § samt för anvisande av en studieplats. (8.7.2022/715)

I situationer som avses i 67 § 3 mom. i lagen om yrkesutbildning, i 22 § 1 mom. i lagen om utbildning som handleder för examensutbildning och i 28 b § 2 mom. i gymnasielagen ska den som ordnar grundläggande utbildning lämna den nya utbildningsanordnaren ett sådant beslut om stöd enligt 20 f § i lagen om grundläggande utbildning som gäller när den grundläggande utbildningen avslutas. Beslutet ska också lämnas på begäran av utbildningsanordnaren. (30.12.2024/1091)

5 mom. har ändrats genom L 1091/2024, som träder i kraft 1.8.2026. Den tidigare formen lyder:

I situationer som avses i 67 § 3 mom. i lagen om yrkesutbildning, i 22 § 1 mom. i lagen om utbildning som handleder för examensutbildning och i 28 b § 2 mom. i gymnasielagen ska den som ordnar grundläggande utbildning lämna den nya utbildningsanordnaren ett sådant beslut om särskilt stöd enligt 17 § i lagen om grundläggande utbildning som gäller när den grundläggande utbildningen avslutas. Beslutet ska också lämnas på begäran av utbildningsanordnaren. (19.12.2024/804)”

Konfidentiell information får spridas i större utsträckning med vårdnadshavarens samtycke. Handlingar som innehåller information om förmågor som erhållits från tjänsten får överföras till den mottagande utbildningsinstitutionen när studierna inleds, efter den grundläggande utbildningen, för att lämpliga stödåtgärder ska kunna vidtas, med elevens och vårdnadshavarens samtycke. Uppgifterna ska behandlas konfidentiellt.

Uppgifterna kommer inte att utlämnas eller överföras utanför EU eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

Verkställaren av bedömningen av funktionsförmågan ser till att den sammanställda beskrivningen av funktionsförmågan registreras i enlighet med läroanstaltens registreringsprocedur och att dokumenten förvaras i låsta skåp i enlighet med skolans praxis. Datasystemen skyddas med användarnamn och lösenord. Sekretessbelagda dokument hanteras och förvaras noggrant och utplånas på ett sådant sätt att de inte hamnar i händerna på personer som inte har rätt att ta del av innehållet i dem.

Dataskyddsbeskrivningen finns att läsa på Valteris webbplats: https://www.valteri.fi/toimintakykyarvio-fi-tietosuojaseloste/


Copyright © 2025 Valteri